Časování je specifický mechanismus v automobilu, konkrétně v motoru, který koordinuje přesné načasování otevírání a zavírání ventilů s pohybem pístů.
Tato synchronizace má zásadní význam pro správnou funkci motoru, a zajišťuje tak jeho účinnost i životnost. Pokud dojde k poruše časování, může v závislosti na konstrukci dojít k vážnému poškození motoru, jehož oprava je velmi nákladná.
Podle mechanismu účinku existují dva typy rozdělovačů, a to řetězový nebo pásový. Řetězové převody používají k přenosu pohybu pevný kovový řetěz, který je odolný a má dlouhou životnost. Díky své trvanlivosti se nemusí často vyměňovat, což následně snižuje celkové finanční náklady na údržba vozidel .
Naproti tomu řemenové rozvodové řemeny jsou vyrobeny z pevného pryžového řemene s vroubky. Tento systém je sice tišší a méně náročný na údržbu, ale řemen se může častěji a dříve opotřebovat, roztáhnout nebo přetrhnout, což vyžaduje výměnu.
Volba mezi nimi závisí na mnoha faktorech, včetně typu vozidla, jeho použití a preferencí majitele. Někteří lidé dávají přednost snadnější údržbě rozvodového řetězu, zatímco jiní sáhnou po tichém a plynulém chodu, který nabízí řemenový pohon. Obecně platí, že každá volba má svá pro a proti.
Proto je nejdůležitější otázkou, kdy vyměnit elektroinstalaci. Je to nezbytné pro zachování optimálního výkonu a prodloužení životnosti motoru. V první řadě je proto třeba se řídit přímo doporučeními výrobce pro konkrétní model vozidla.
Výrobci obvykle určují intervaly výměny rozvodového řemene na základě počtu najetých kilometrů nebo stáří vozidla. Mohou však nastat situace, kdy je třeba vyměnit rozvodové řemeny dříve, než doporučuje výrobce. Důvodem jsou nejčastěji zjevné známky předčasného opotřebení nebo jiné mechanické poškození.
Jak poznáte, že je třeba vyměnit kabeláž? V první řadě jsou to zvuky vycházející z motoru, zejména pravidelné klepání, klapání, rachtání nebo cvakání.
Dalšími příznaky jsou potíže se startováním nebo nepravidelný chod motoru , což se opět nejčastěji projevuje zvukem nebo viditelným poklesem výkonu či škubáním. Ve všech takových případech je nejlepší zkontrolovat elektroinstalaci.
Doma můžete provést vizuální kontrolu elektroinstalace. Při prohlídce rozvodových řemenů si všímejte prasklin a roztřepení řemene. U řetězových kol sledujte známky opotřebení a uvolnění. Obecně platí, že nejčastější interval výměny rozvodových řemenů je mezi 100 000 a 200 000 km.
Zanedbání výměny kabelového svazku má vážné následky jak pro vozidlo, tak pro vaši peněženku. Jelikož jsou nedílnou součástí motoru, ovlivňují jeho fungování.
Pokud se za jízdy přetrhne rozvodový řemen nebo řetěz, může to mít katastrofální následky. Prasknutí znamená, že ventily a písty již nejsou synchronizovány. To může způsobit kolizi ventilů s písty, což vede k vážnému poškození motoru, včetně ohnutých ventilů, poškozených pístů nebo prasklých či pokřivených válců.
Oprava takového poškození je časově náročná a náklady na ni mohou snadno přesáhnout hodnotu samotného vozu, zejména u starších modelů. Kromě těchto škod vede zanedbání včasné výměny rozvodových řemenů také k postupnému zhoršování výkonu motoru.
Opotřebovaný rozvodový řemen může způsobit nerovnoměrný nebo neefektivní chod motoru, což vede ke zvýšené spotřebě paliva a snížení výkonu vozidla. Proto vždy pečlivě sledujte všechny servisní intervaly stanovené výrobcem a nikdy nezanedbávejte pravidelnou kontrolu rozvodového řemene, alespoň vizuální.
Platí zde jedna dobrá rada. nákup ojetého vozu : jednou z prvních věcí, kterou je třeba po zakoupení zkontrolovat, je stav elektroinstalace. Pokud kupujete vůz, který má najeto více než 150 000 km, je na místě i preventivní výměna.
Kromě výměny je důležité dbát na preventivní péči o elektroinstalaci. Ta je důležitá, protože prodlouží jejich životnost a zabrání nečekané poruše.
Začneme tím nejzákladnějším, a to dodržováním servisního plánu vašeho vozu. V servisní knížce se dozvíte, kdy je čas na kontrolu nebo výměnu rozvodových řemenů. Neberte tyto informace na lehkou váhu a řiďte se jimi, protože jak vidíte, jejich ignorování může být drahé.
Pozornost věnujte také zvukům vydávaným motorem a plynulosti jeho chodu. Pokud slyšíte podivné zvuky, jako je bouchání nebo skřípání, může to být známkou toho, že je něco v nepořádku s elektroinstalací. Totéž platí, pokud motor nepracuje tak hladce jako obvykle. Příčinu je třeba hledat komplexně, a to i v elektroinstalaci.
Nejdůležitější jsou však pravidelné kontroly, a to jak vizuální, tak odborné v servisu. Při těchto kontrolách byste měli důkladně zkontrolovat vzhled a stav rozvodového řemene nebo řetězu. Hledejte praskliny, trhliny, škrábance a další známky opotřebení.
Pokud se vám něco zdá podezřelé, je lepší to řešit dříve, než se z toho stane velký problém. Velmi důležitá je také celková údržba a péče o motor. Kvalitní motorový olej a jeho pravidelná výměna může výrazně ovlivnit životnost rozvodového řetězu, protože olej snižuje tření. Nejlepší prevencí je zkrátka poctivá péče.
zakoupené na runder.cz 06.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 13.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024